موبایل
آدرس کلینیک

لمینیت سرامیکی و کامپوزیت ونیر


لمینیت  و مراقبت های بعد از آن: 
روکش های دندانی موسوم به لمینت برای اولین بار در سال 1928 اختراع شدند. لمینت دندان عمدتا برای تغییر ظاهردندان های بازیگران و به صورت یک روکش موقتی مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت چندین دهه ، این فرآیند کامل شد و در سال 1982 ، اتصال دائمی این روکش ها به دندان نیز محقق شد. لمینت یا روکش های دندانی در واقع پوسته های چینی فوق العاده نازکی هستند که  ضعف های دندان های شما، مانند: ترک ها ، تغییر رنگ ها ، نامنظم بودن ظاهر و حتی شکاف ها را پوشش می دهند. در ادامه این مطلب  از  کلینیک دندانپزشکی تاج نور  به  معرفی کامل روکش های دندانی پرداخته،پس تا انتها با ما همراه باشید.
 
لمینیت دندان چیست؟
روکشی از مواد همرنگ دندان یا مواد سفید رنگ است که برای اصلاح فرم ، شکل ، رنگ و طول دندان‌ها و یا بستن فاصله بین دندان ‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می ‌شود. این روزها یکی از رایج ترین درمان های ترمیم زیبایی دندانپزشکی به شمار می رود. برای انجام این نوع ونیر شرایط خاصی نیازاست و باید شرایط فک و لثه مطلوب باشد که این شرایط را دکتر دندانپزشک تشخیص می دهد. اگر بیمار، مشکل فک یا تحلیل لثه داشته باشد برای انجام این درمان مناسب نمی باشد.
 
پس از اتمام درمان ، شما بدون فشار به دندان های زیرین و دندان های لمینت شده ، به راحتی می توانید غذا میل کنید. دندان لمینت شده از شفافیت فوق العاده ای برخوردار است و شما می توانید با خیالی راحت و بدون آسیب به دندان ها  برای مرتب کردن و تغییر فرم دندان های خود استفاده کنید. امروزه این روش یکی از بهترین درمان های زیبایی می باشد.
 
انواع لمینت دندان
لمینت سرامیکی 
لمینت سرامیکی دندان از جنس سرامیک یا در زبان عامیانه از جنس چینی می باشد ؛ دارای ظاهری زیبا بوده و ثبات رنگ بیشتری دارد و نسبت به لمینت های کامپوزیتی از مقاومت بالاتری برخوردار است. این نوع روکش ها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته می شوند. هزینه با این روش در مقایسه با کامپوزیتی بالاتر است.
لمینت کامپوزیتی  
در لمینت کامپوزیتی ، نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده می شود وحتی در مواردی که شرایط دندانی ایده آل باشد ، این فرآیند بدون تراش دندان انجام می شود. میزان براق تر شدن سطح دندان و عبور نور از دندان در این نوع به مراتب بیشتر از سرامیکی است. این نوع ، تنوع رنگ بیشتری داشته ، همچنین قیمت آن در قیاس با سرامیکی ارزان تر است.
لمینت دندان برای چه افرادی مناسب نیست ؟
  1. افرادی که در خواب یا بیداری دندان قروچه مداوم دارند.
  2. افرادی که دارای پوسیدگی های وسیع روی دندانهایشان هستند.
  3. افرادی که ساییدگی مینا دندان دارند و بافت مینا دندان آنها کافی نیست.
  4. افرادی که مشکلات فک یا تحلیل لثه دارند
چه افرادی باید دندان هایشان را لمینت کنند؟
  1. افرادی که دندان هایشان تغییر رنگ داده است یا دچار لکه های دندانی هستند.
  2. افرادی که دندان های شکسته یا نامنظم دارند.
  3. افرادی که دارای فاصله بین دندانی هستند.
  4. افرادی که به دنبال لبخندی زیباتر هستند!
مزایای انجام لمینت
  1. ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می کند.
  2. بافت لثه به خوبی قادر به تحمل آن است.
  3. روکش های سرامیکی لمینت در برابر لکه و تغییر رنگ بسیارمقاوم هستند.
  4. رنگ  دندان را می توان طوری انتخاب کرد که دندان های تیره تر را سفیدتر اما کاملا طبیعی نشان دهد.
  5. ایمنی دندان در برابر تغییر شکل و رنگ را بالا می برد.
  6. لبخندی زیبا و دندان هایی براق و در خشان به شما هدیه می دهد!
 
عوارض لمنیت  دندان 
 1) حساسیت دندان 
راه حل:درمان لمینت هم مانند بقیه درمان های ترمیم دندان ممکن است با حساسیت گرما و سرما روبروباشد. اما نگران نباشید ، چرا که این حساسیت بعد از مدت زمان کوتاهی از بین می رود
2) شکستگی دندان
راه حل: یکی از عواملی که طول عمر دندان لمینت شده را بالا می برد نخوردن غذاهای سفت و گاز زدن های محکم می باشد. البته اگر به علت های مختلف با پریدگی و شکستگی همراه شود به هیچ وجه نگران نباشید. زیرا می توان آن را با لمینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی ترمیم و یا اصلاح نمود.
3) غیرقابل بازگشت بودن دندان
راه حل: به علت تراشیدن قسمتی از روی دندان ، امکان برگشت به حالت اولیه یا به عبارتی برداشتن لمینت ممکن نیست. پس سعی کنید قبل از شروع درمان دندان های خود با پزشک خود مشاوره دقیقی داشته باشید.
4) تغییر رنگ دندان
راه حل: خوردن نوشیدنی ها و غذاهای رنگ دار ، همچنین کشیدن قلیان و سیگار و خوردن بیش از اندازه چای و قهوه ، به مرور زمان ممکن است باعث ایجاد تغییر رنگ در دندان های لمینت شده شما گردد. شما با کاهش خوردن این مواد رنگی می توانید از تغییر رنگ آن پیشگیری کرده و دندان هایی سالم و براق داشته باشید.
برای مراقبت و نگهداری از دندان های لمینت شده باید چه کرد؟
  1. مسواک زدن روزانه و منظم را فراموش نکنید.
  2. از خمیر دندانی حاوی فلوراید و ضد ساییدگی دندان استفاده کنید.
  3. ازمسواکی با پرزهای نرم استفاده کنید.
  4. بعد از وعده های غذایی حتما از نخ دندان استفاده کنید.
  5. ازمصرف مقادیر زیاد چای و قهوه پرهیز کنید.
  6. از دندان قروچه های ارادی وعصبی بپرهیزید.
  7. از گاز زدن خوراکی های سفت مانند برخی میوه ها ، آجیل و ته دیگ بپرهیزید.
  8. ازمصرف بی رویه دخانیات و سیگار پرهیز کنید.
  9. اگر مدتی بعد از آن ، تمایل به جرم گیری دارید ، این کار برای شما باید با احتیاط کامل انجام شود.
  10. هر 6 ماه یکبار برای چکاپ وضعیت دندان های خود به پزشک مراجعه نمایید.